برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور شهید در مشهد + فیلم و عکس آغاز عملیات اجرایی بهسازی و نوسازی گذر تاریخی نوغان مشهد گذری بر تاریخ قدیمی‌ترین هتل مشهد | «پارس» با پنجره‌هایی رو به ارگ قدیم تصادف مرگ‌بار کامیونت با موتورسیکلت در محور چناران-مشهد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) صدور بیش از ۱۵۹ هزار مجوز بهره‌برداری از غرف بازار‌های سیار شهرداری مشهد اعلام نرخنامه مصوب عکس پرسنلی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران مشهد تأمین ۱۰۰ لیتربرثانیه آب موردنیاز فضای سبز مناطق غربی مشهد در یکصدوهفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳) | تقدیر شورا از عملکرد شهرداری مشهد در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری درباره کوچه تاریخی «وحدت» مشهد | عبور از تاریخ کوچه شرکت «کانتور» ترافیک سنگین در اطراف میدان آزادی و بزرگراه شهید چراغچی | سرعت بالا، جان راکب موتورسیکلت را گرفت (۱۱ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۱ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۳۴۸ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۰ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۱ تیر ۱۴۰۳) بررسی گلایه‌های مشهدی‌ها درباره وضعیت پروژه‌های ناتمام پایانه مسافربری مراسم چهلم شهدای خدمت در مشهد | برگزاری مراسم چهلم شهدای خدمت، فرصتی برای تبیین دستاورد‌ها و خدمات شهید جمهور ضارب نگهبان بوستان خورشید مشهد روانه زندان شد رونمایی از گواهینامه بین‌المللی مدیریت زیست‌محیطی ایزو ۱۴۰۰۱-۲۰۱۵ توسعه کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری شهری از اهداف زیرساختی این حوزه مدیریت شهری مشهد است شهروند خبرنگار | درخواست بازگشایی سرویس بهداشتی بوستان شقایق مشهد + پاسخ سلیمی: سایت بانوان بوستان «وحدت» مشهد بازطراحی می‌شود شهردار مشهد: ۱۳۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی اختصاص یافته است مطالبه شهروندان برای دیواره‌سازی حاشیه کانال آب سیس‌آباد مشهد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی:

برنامه‌های شهرداری در ارتفاعات جنوبی براساس دغدغه‌های زیست محیطی است

  • کد خبر: ۲۹۵۱۶
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲
برنامه‌های شهرداری در ارتفاعات جنوبی براساس دغدغه‌های زیست محیطی است
برنامه‌های شهرداری مشهد در ارتفاعات جنوبی این کلانشهر براساس دغدغه‌های زیست محیطی و رفاه عمومی است
امیررضا وثوقی/شهرآرانیوز - «باید اجازه دهیم شهردار مشهد که علاقه فراوان به محیط زیست دارد، برنامه‌های خود در ارتفاعات جنوبی شهر را براساس دغدغه‌های زیست محیطی و رفاه شهری اجرا کند. فشار فعالان محیط زیست و برخی رسانه‌ها منجر به اخذ تصمیمی عجولانه برای این منطقه خواهد شد.»
این گفته‌ها بخشی از صحبت‎‌های مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در جمع خبرنگاران بود.
دیروز به مناسبت هفته محیط‌زیست، فرصتی فراهم شد تا اهالی رسانه و دغدغه‌مندان محیط‌زیست استان، برخی ابهامات دراین زمینه را با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در میان بگذارند و سیاست‌های این سازمان را درباره ارتفاعات جنوبی، کشف رود، باغ وحش مشهد، پیشگیری از آتش سوزی‌ها و ... جویا شوند.

اقدامات مثبت در کمربند جنوبی
به گفته تورج همتی براساس طرح جامع شهر مشهد، شهرداری نمی‌تواند اقدامات توسعه‌ای در ارتفاعات جنوبی انجام دهد و در این باره نگرانی وجود ندارد؛ ضمن اینکه با توجه به تصمیم ارکان حاکمیت استان، قرار شده است با حفظ کاربری‌های زیست محیطی در این منطقه و جلوگیری از هرگونه توسعه نامتوازن شهری، اقدامات مثبتی در این ارتفاعات صورت گیرد. او ادامه داد: ما نیز با نظارت بر ساخت و ساز‌های شهری در این منطقه، اجازه نخواهیم داد کاربری‌ای برخلاف آنچه برای شهر مفید است، در ارتفاعات جنوب ایجاد شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اجرای طرح‌های بلندمدت در منطقه جنوبی مشهد را نیازمند سعه صدر و انعطاف خردمندانه مردم و نگاه متعالی به آینده شهر دانست و بیان کرد: اینکه شهرداری را به خاطر انجام مسئولیتی که در شهر دارد متهم کنیم، اقدام درستی نیست. باید رسانه‌ها و فعالان محیط زیست با نگاهی عمیق‌تر و دقیق‌تر موضوعات را پیگیری کنند.

تخریب‌های زیست محیطی مربوط به گذشته است
همتی بیان کرد: فایده‌ای ندارد که بگوییم چشمه‌ها از بین رفته است یا خزندگان نابود شده اند؛ زیرا این اتفاقات در ۱۰ سال گذشته رخ داده است و حالا باید برای آینده این طرح که ۸۰ درصد آن در گذشته پیشرفت داشته است، برنامه ریزی کنیم. وی افزود: در این راستا با تعیین مشاور عالی و نظارت دانشگاه فردوسی، مطالعات IMP این پروژه در حال تکمیل است.

تهیه ۲ سند زیست محیطی برای کشف رود
همتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهیه ۲ سند برای سامان دهی کشف رود گفت: سند برنامه مدیریت زیست بومی کشف رود در مرحله نهایی تدوین است. سند تعیین نیاز آبی کشف رود نیز خرداد ماه آماده می‌شود تا نهاد‌های مختلف استان براساس این سند، اقدامات مناسب در حوزه کشف رود را برنامه ریزی کنند.
به گفته او براساس پیگیری‌های اداره کل محیط زیست استان، در هفته آینده با حضور دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، پیگیری لازم برای تخصیص اعتبارات و تأمین مالی و تکمیل تصفیه خانه‌های منطقه کشف رود انجام خواهد شد. وی افزود: طی این مدت، برای رفع موانع تأمین مالی پروژه، نامه نگاری‌های بسیاری انجام شده است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح سپتاژ این منطقه برعهده شهرداری است، افزود: شهرداری ۱۰ درصد آب شرب شهری را صرف آبیاری فضای سبز شهری می‌کند. اما با احداث تصفیه خانه سپتاژ و تصفیه فاضلاب، می‌توان از این آب‌های نامتعارف در آبیاری فضای سبز شهری استفاده کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، ایجاد شهرک تخصصی برای قالی شو‌ها در منطقه و سامان دهی فاضلاب این شغل را اقدامی مثبت درراستای کاهش فاضلاب کشف رود دانست و افزود: جمع آوری ۴۰۰ واحد آبکاری که فاضلابشان در کشف رود تخلیه می‌شود و تعریف مکانی در خارج از شهر برای انتقال این واحدها، از دیگر برنامه هاست که به زودی با بسته‌های تشویقی اجرا خواهد شد.
همتی با انتقاد از شانه خالی کردن سازمان جهاد کشاورزی در سامان دهی کشف رود گفت: در ۷۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی اطراف کشف رود از آب این رودخانه برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. با اینکه قرار شده در این منطقه الگوی کشت تغییر پیدا کند و کشت‌ها از محصولات غذایی به سمت محصولات غیرغذایی تغییر کاربری دهد، جهاد کشاورزی تاکنون برنامه‌ای برای مدیریت و سامان دهی کشاورزان این منطقه ارائه نکرده است.
وی بیان کرد: همه واحد‌های صنعتی اطراف مشهد ملزم به اجرای طرح فیلتریزاسیون هستند تا واحد‌هایی که سیستم تصفیه هوا، تصفیه فاضلاب، پردازش پسماند ندارند، با توجه به الزام قانونی در فرصت ۶ ماه تا یک سال، این سیستم را در واحد‌های صنعتی خود اجرا کنند.

انتقال ۳ قلاده ببر از مشهد به عراق
معاون پایش و نظارت بر حفاظت محیط زیست استان نیز با اشاره به سامان دهی پسماند ۶۹ بیمارستان فعال در خراسان رضوی گفت: ۲.۶ میلیون تن پسماند عفونی مربوط به کلینیک‌ها و ۷.۸ میلیون تن نیز در بیمارستان‌های مشهد تولید می‌شود. از اسفند سال گذشته تاکنون نیز ۱۴۱ بازدید از مراکز یاد شده صورت گرفته است.
محمدعرفانی افزود: به جرئت می‌توان گفت که مشهد، بهترین شهر از لحاظ مدیریت پسماند عفونی در کشور است.
به گفته او در راستای سامان دهی باغ وحش مشهد، ۳ قلاده ببر غیربومی این مجموعه به باغ وحشی در شهر اربیل عراق تحویل شد تا با کاهش شمار گونه‌های تحت حفاظت در این باغ وحش، محل زیست گونه‌های باغ وحش مشهد، استاندارد شود. مدیر یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم در این نشست، با اعلام آمادگی این سازمان برای مدیریت بحران ازجمله آتش سوزی در مناطق مختلف استان گفت: در روز‌های اخیر ۳ فقره آتش سوزی در شهرستان‌های خواف، تربت جام و نیشابور رخ داد که با حضور بموقع نیرو‌های متولی آتش سوزی در منطقه، حریق به سرعت مهار شد. ابوالفضل شعبانی افزود: مساحت این مناطق ۲ تا ۱۰ هکتار بود و دلیل اصلی حریق، عامل انسانی گزارش شد.

۲۶ مشکل در باغ پرندگان
معاون نظارت بر امور حیات وحش این اداره کل نیز درباره وضعیت باغ پرندگان گفت: باغ پرندگان ۲۶ مشکل مهم داشت؛ پرندگانی که به صورت قاچاق گرفته شده بودند و در باغ مذکور نگهداری می‌شدند، به یک مرکز استاندارد تحویل داده شدند و در نهایت به ۲ مرکز مجاز در نیشابور و تربت حیدریه منتقل خواهند شد. بتول عابدی افزود: مشکل اصلی باغ وحش وکیل آباد، نامناسب بودن محل نگهداری حیوانات بود که با تشکیل کارگروهی سه جانبه، اقداماتی از جمله بهسازی مکان نگهداری، حضور دامپزشک درمانگر و مدیریت فاضلاب این مکان انجام شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->